Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
7.2.2024, Milan Šurkala, aktualita
Bezpečnost moderních akumulátorů se sice zlepšuje, pořád je ale co vylepšovat. Vědci z Hunan University představují myšlenku elektrolytů na bázi sloučenin z hasicích přístrojů a podobných látek.
kazaxx (284) | 8.2.20248:29
Jak bylo jiz napsano, do statistik hori­/nehori se musi zapocitat nasledky a dusledky pozaru. Taky je dobre rict, ze fosilni kary hori pri zanedbane peci u velkych najezdu ­(400K­). Tady hori nova auta u strednich najezdu ­(100K­). Tez kdyz blafne fosil, jde uhasit a dost casto i opravit. U anglicaku na baterky fakt ne. Horici fosil hlavne smrdi a zadela na docasne respiracni potize. Horici elektro zadela na trvale respiracni problemy, docasne kozni problemy a trvale poskozeni sliznic zraku i cichu. A tim jedem nacichnou o objekty v okoli. Posledni veci je, ze ­(co vim­) v Cesku shoreli dve nova elektro auta. Dve nove z 20 000 registrovanych. Takhle to nezni blbe, jenze ty auta byla stara rok takze v tom roce to mohlo byt jedno z 2000 prodanych? Shori jeden novy fosil z dvou tisic prodanych? V Cesku je pres milion registrovanych fosilu, kolik znich rocne samovznicenim shori? 50? 100?…
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (4972) | 8.2.202410:30
"Taky je dobre rict, ze fosilni kary hori pri zanedbane peci u velkych najezdu ​­(400K​­).­"

Není úplně pravda, zejména v poslední době. Majitelé ­(zejména­) BMW, a to i nových, by mohli vyprávět, nemluvě o spoustě svolávacích akcí i relativně nových ICE kvůli případům požárů. Např. Hyundai­/Kia pár měsíců zpátky svolávalo 3,3 milionu aut starých 8­-12 let ­(shořelo 22, dalších 21 už viditelně kouřilo­). Toyota svolávala 1,9 milionu SUV kvůli 9 požárům ­(5­-10 let­), Ford svolával 120 tisíc aut po 23 větších či menších požárech ­(0­-3 roky stará auta­), a tak bychom mohli pokračovat dál.

"Dve nove z 20 000 registrovanych.­"

V ČR ročně začne hořet 2200 aut, jinak řečeno, každý rok jedno z 3000 aut. Jestli zatím shořela 2 elektroauta z 20000, je to jedno na 10000. Ale uvidíme později, až těch dat bude více, zatím je příliš brzo.
Odpovědět1  0
tomasjerry (229) | 8.2.202410:57
Ano suhlasim, ze sa to zhorsuje, ale tu treba dodat, ze dovodom je snaha vsetko obnedzovat asistencnymi systemami ­(takze moc prehechnizovane­) a EU diktuje hluposti a vyrobcovia v snahe predat a zarobit zacinaju flakat kvalitu signifikantne. Mal som stareho BMW z roku 1997 to si clovek povie kvalita, ale ta naozaj bola. Zemiaci kabel na krostru z baterie mal priemer 25 mm. Teraz som si zmeral kable na kostru v mojom novom Hyundai a ma priemer uzasnych 9,8 mm. A takto mozem pokracovat. Som pracoval pre dodovatela nadrzi do aut vsetkych znaciek. Ked bola kriza v 2008 nastali vesele zmeny. Uvediem priklad peugeot 208 pred rokom 2008 bol dodavany deflektor medzi nadrz ­(plastovu­) a vyfukove potrubie u vsetkych motorizacii. Po roku 2008 sa deflektor daval iba na najvykonnejsie benziny a najvykonnejsie naftaky ostatne ze netreba = zarobene na buduci problem. Takto by sme mohli povedat, ze zacali setrit vsetky automobilky. Tam vidim problem. Preto je teraz tolko poziarov veci su nekvalitne.
Odpovědět1  0
ensidia (124) | 7.2.202415:38
Chápu že autor je nadšený do EL. aut. Ale věta mi nadzvedla obočí:
Spousta lidí se bojí požárů elektromobilů, ačkoli statistiky zatím neukazují, že by hořely více, spíše naopak.
Ano data zatím nejsou objektivní. Nejsou tu tak dlouho, a chce to miliony aut stará 5­-10 let aby měla vypovídající hodnotu.
Ale z čeho data jsou, jsou nehody. A tam je jasná statistika = nabourané elektro auto má 6xkrát větší šanci na požár. A ještě k tomu je to pro takové auto vždycky konečná. Hořící benzínové auto jde uhasit, a následně i opravit ­(pokud je to rentabilní­). Bavíme se o malém, středním požáru.

Taky když el. auto začne hořet v garáži nejde uhasit a vezme i dům. Ty případy už se staly a né jednou nebo desetkrát. Bohužel voda a hasičáky jsou na nic a žár vysoký + výšlehy plamene.
Ano už jsem viděl že trénují s nějakou kotvou to auto vytáhnou na dálku, a hodí na něj speciální plachtu ve speciálním oblečení, aby nemuseli vozit celý kontejner s vodou. Že to asi dotáhnou, do schopné varianty. Ale co si budeme osobák po vytáhnutí hadic? 15­-35 vteřin něž ho úplně uhasí? Za 15 minut může být už v kovošrotu když na to příjde.

Elektrolit co vydrží až 185*C než se začne vypařovat. Určitě palec nahoru, a pomůže prodloužit dobu kdy to hoří trochu k tomu že to topí asfalt. Ale jak už to blafne tak to jede. A nic se nemění.
Reálná teplota plamene čistého lithia je kolem 2.000 stupňů. U baterií se uvádí, že už za 15 vteřin teploty dosahují až 400 °C.
Co dodat...

Ta rovnice zůstane pořád stejná. Auto spalovací kde hoří motor a je deci paliva + pár plastů. A uhasíte to pomalu minerálkou co máte v batohu, případně hasicím přístrojem­/sprejem. Nádrž většinou nehoří ale je jen proražená ­(po nehodě, sama od sebe nebo za jízdy jsem ještě neslyšel že by začala hořet­). Benzín tak snadno nechytne, jenom ve filmu ho zapálí i cigaretou ­(zkoušel jsem to nejde to­). :D VS Několik set kilo baterii, v uzavřeném obalu kde když to začne tak to jede. A prostě baterky a zkrat bohužel už přes dvě stě let jde ruku v ruce, a je v nich ohromné množství energie, které se mění na teplo.

Chtělo by to vyváženější články, a ne vyzdvihovat jen pozitiva.
Například:
Že lidé s el. auty mají menší nájezdy než spalovacím motorem. A to až o 30%, protože nemají tohle auto k dispozici.
Navazující bod, mají více aut jedno záložní. Takže navazující problém s parkováním. Dvakrát placení dálničky ­(v budoucnu­), modré zony, pojistky, dvoje gumy atd...
Že automobilky přelívají kapitál z vývoje, na alternativy k čistě ­(baterie­) elektrickým autům. Protože pro to nevidí budoucnost, a jeli na vlně dotací.
Silně neekologická ­(jak se říká výfuk mají jinde­). A v EU se jim počítá jen montování + elektřina. Což se samo o sobě absurdní. Ale kdyby se začalo od těžby vzácných kovů. Tak co se týká čistě ekologie tak u ní by to už skončilo a netřeba počítat dál. A když do toho přihodíme recyklaci baterii, kolik tohle stojí energie. Jsme v desítkách násobku co ten škaredý spalovák ze železa jednoduše ze 100% recyklovaný. Ale ten nám hold kouří u domu.
Vynecháme klasiku jako nabíjecí místa, elektro infrastrukturu obecně. Bolístky elektroniky v zimě, nejsou tak velké jak se říká ale jsou. Včera jsem viděl­(na videu­) jak nabíjel někdo venku, a poprchalo + mrzlo celá nabíjecí hlavice zamrzlá v autě pod půl centimetrem ledu. A nikam prostě nejel, hadici nemohl ´vytáhnout ani nastartovat. Tak do toho mlátil kamenem. Vím jaké je to když zateče zámek nebo rám dveří. Tohle je o 3 ligy někde jinde. :­)

Objektivním okem, vidím elektro auta jako vhodný prostředek někde a pro někoho. Ale v obecné rovině, je to jen mezi krok. A dotáhnou jiné technologie, použitelnější a reálnější. Je jich hodně jen vybrat tu vhodnou a proveditelnou. A elektro auta ­(s baterkama­) budou jen rarita v Muzeu třeba za 20­-30 let.
Odpovědět2  4
Milan Šurkala (4972) | 7.2.202416:04
"Chápu že autor je nadšený do EL. aut.­"

Že píšu o nové potenciálně použitelné technologii pro baterie, neznamená, že jsem nadšencem do EV.

"Nejsou tu tak dlouho, a chce to miliony aut stará 5​­-10 let aby měla vypovídající hodnotu. ­"

No však na to přece upozorňuju.

"A tam je jasná statistika = nabourané elektro auto má 6xkrát větší šanci na požár. ­"

Nějaký odkaz k tomu? Neříkám, že nevěřím, spíše naopak, zajímal by mě ten zdroj, ať to pak můžu použít příště, je­-li to pravda.

"A uhasíte to pomalu minerálkou co máte v batohu, případně hasicím přístrojem​­/sprejem.­"

Myslím, že by s Vámi nesouhlasila kvanta lidí, kteří to neuhasili ani s hasičákem, natož minerálkou.

"Že lidé s el. auty mají menší nájezdy než spalovacím motorem. A to až o 30%, protože nemají tohle auto k dispozici. ­"

Zajímavé, že statistiky tohle nepotvrdily. Viz https:­/­/www.svethardware.cz­/prumerne­-najezdy­-elektromobilu­-v­-cr­-a­-nemecku­-jsou­-cca­-12­-tisic­-km­-rocne­/59697 Oproti naftě ano, oproti průměru ne.

"Že automobilky přelívají kapitál z vývoje, na alternativy k čistě ​­(baterie​­) elektrickým autům. ­"

To je fakt, o tom se psalo na jiných místech. Nemůžu psát všechno do každé aktuality o baterce. To by každá měla 40 tisíc znaků.

"Silně neekologická ​­(jak se říká výfuk mají jinde​­).­"

Záleží na typu. LFP žádné takové drahé kovy nemají a např. podíl kobaltu se za poslední roky velmi výrazně snížil i v těch ostatních.

"Jsme v desítkách násobku co ten škaredý spalovák ze železa jednoduše ze 100% recyklovaný.­"

Opět, nějaký zdroj k tomu? A ten spalovák se zrecykluje bez vstupní energie?

"A dotáhnou jiné technologie, použitelnější a reálnější. Je jich hodně jen vybrat tu vhodnou a proveditelnou.­"

Např.? Snad tu nebudeme tahat třeba vodík, který zní krásně do doby, než začneme počítat.
Odpovědět3  0
maraou (481) | 8.2.20249:15
No jak to tak ctu, tak si ten spalovak ale hezky idealizujete... byl jsem nekolikrat svedkem horiciho auta a takova pohoda to teda nebyla ani jednou... Naposledy byl bratranek rad, ze z dieslove cadyny stihl vytahnout decka ze sedacek. nez to shorelo na plech.

Jinak to bylo jedno auto i s garazi u nas v ulici ­(auto blaflo pul hoidiny po zaparkovani­), pak na dalnici v nemecku kdy z toho taky ti lidi vylezli na posledni chvili a jeste nedavno jeden diesel, ktery jel po hlavni, zacalo mu to horet, stocil na parking k nam pod kancl a tomu teda shorel jenom cely obsah motoroveho prostoru.

Hasicak je je pekna vec, ale kdyz nechytite zarodek pozaru v prvnich minutach, tak uz zalezi jen na stesti kolik vam toho ata zbude.
Odpovědět1  0
tomasjerry (229) | 8.2.20249:35
Tu suhlasim, ale kolko z nich malo rovnaky vek ako horiace Elektricke auta? Tu je problem v tom, ze technologia je prilyz mlada, takze terajsie poruchy mozu byt ovela zavaznejsie, lebo sa prejavia vekom. Toto spalovaky uz poriesili a tu vidim problem v masivnom nasadzovani elektriky, kto si kupi auto, ktore ma 10 ­- 14 rokov stare baterie ? Benzin v tomto ohladne nestarne lebo sa spotrebuje, ale tu je problem, ze opotrebenie baterii a ich nachylnost k poruche nieje dana len poctom cyklov ale hlavne vekom. Viem o com hovorim, nakolko sa casto hram so starymi bateriami z notebookov rovnakeho rozmeru ako maju auta v sebe a 6 rocne bateria mozem nabijam max 100mA inak sa masivne prehirevaju = nebezpecenstvo poziaru. takziez ua nevedia dat dlhodobo viac ako 1 A vykon klesa rapidne.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 8.2.202411:22
"Viem o com hovorim, nakolko sa casto hram so starymi bateriami z notebookov rovnakeho rozmeru ako maju auta v sebe a 6 rocne bateria mozem nabijam max 100mA inak sa masivne prehirevaju = nebezpecenstvo poziaru. ­"

Jenže elektroauta nemají stejné baterie jako notebooky ­(to měla naposledy první Tesla Roadster z roku 2008 a pak ještě jedna verze prvního elektrického Smartu­). Je tam jiné chemické složení s odlišnými vlastnostmi.
Odpovědět0  0
tomasjerry (229) | 8.2.202413:47
Ano aj nie, vek proste neoseries. Moj predpoklad je, ze nezacnu sa kazit za 6 rokov ale za 10. Otazka aky je premerny vek aut v CR? 15,6 roka. Slovensko ma 14,3, takze niesme tak daleko od vas. To znamena za cela 1­/2 je starsia, nieco s cim sa v elektro svete nerata, lebo baterie proste z chemickeho hladiska nedaju 20 rokov, nabaterie bude posobit zmena pocasia. Zatial vyledky, ktore su napriklad od nisanu nehovori nic kolko realne baterii sa muselo skor vymenit ako 200 000 tvrdia ze zivotnost je naurovni 88% ­(tiez bez dokazu­). Tesla dava zaruku 8 rokov, potom smola. Ak sa zachova terajsi trend ceny novych elektromobilov a trend nezmyselnich noriem ­(narazam na euro 7­), tak vek bude stupat. Jednoducho sa im lacne lektromobily, ktore dosahuju parametrovo na lacne benzinove modely nebude oplacat vyrabat, lebo budu drahe. Jedine cenovo dostupne auto na elektriku je Dacia Spring a je to tragedia. Nik nechce mat na aute dojazd 230 km. Je to aj pre mna malo, nakolko mam do prace momentalne 100,2 km. Ak by som sa chcel este niekde zastavit tak by to ani nemuselo vyst. Pricom maximalna je 125. takze na dialnici bude riadna brzna, nakolko maximalnou nejazdim, tak si neviem predstavit nasledne tu spotrebu pri 110. Ostatne auta su na mna moc drahe naprklad hyundai stoji 41 000 skoro dvojansobok. ID.3 Pro 36 990 v zakalde. Takze zase nic. Max co som bol ochcotny dat za auto bolo 22 000. Kupil som si Hyundai i30. Spokojnost, ale neviem co potom , zena ma 7 miestne auto ­(co v segmente aut do 30 000, zase iba dacia­), tak budeme stale donekoneca opravovat stare kyble. Baterie sa stale zlepsuju, ale nezlepsije sa ostatne. Cesty sa neopravuju, nestaviame nove elektrarne. Neviem si preedstavit kupit si macku vo vreci. Hyundai ma ze pri 200 000 vymen baterie neiej nakladnejsia ako generalka motora spalovaku. Otazka do plena kolko z vas vobec a pri kolko KM muselo generalkovat motor? Ja som mal feliciu s 550 000 km a nedotkol som sa motora ­(1,9D­) Fabiu s 285 000 a nedostok som sa motora ­(1,4 TDi­) renolta s 235 000 a motor OK ­(2,0 benzin­). takze mi to neako nejde. Vsetky auta boli mega stare ­(fabia z 2007, felicia z 1998, renault 2002­). Vsade by bol predpoklad aj vzhladom na najazd ze tam je uz druha bateria. Paradoxne felicia mala iba jednu poruchu a to som ju ma skoro 80 000 km a to bol alternator. Za 15 ecok som kupil z vrakaca druhy a namontovla pre d domom za cca 30 min ­(a to som bol suchtos­).
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 8.2.202415:24
"Slovensko ma 14,3, takze niesme tak daleko od vas. To znamena za cela 1​­/2 je starsia, nieco s cim sa v elektro svete nerata, lebo baterie proste z chemickeho hladiska nedaju 20 rokov, ­"

Není úplně pravdou. Starší je jen zlomek aut. Natahujou to velmi stará auta ­(veteráni­). Kdyby to bylo pravdou, do šrotu by šla auta po 30 letech. Což znamená, že by nyní začala mizet auta z počátku 90. let. Takže třeba Fiat Tipo, Renault 19, Peugeot 405, Škoda Favorit, trojkový Golf,... Jistě uznáte, že tohle jsou auta, která na silnicích nepotkáváme už v podstatě 10 let ­(až na výjimky­). Průměrný věk šrotování aut v poslední době narostl, a to na 21 let. Když se podíváte na graf zastoupení aut ­(https:­/­/eu.zonerama.com­/MilanSurkala­/Photo­/7256319­/420078310­), tak je to jasně vidět. Je tam krásně patrné, jak se ve velkém začínají šrotovat auta z roku 2002 a rok 1995 je v podstatě zešrotovaný už komplet. Zbytek jsou jen... zbytky, které to natahují, chyby v databázi,...

"Vsade by bol predpoklad aj vzhladom na najazd ze tam je uz druha bateria.­"

No nevím, ale třeba Teslám se NCA baterky ­(pokud není vadná­) mění obvykle po 400­-450 tisících km. A to je NCA jedna z těch horších směsí, co do životnosti. Baterky se mění autům, které mají opravdu mizerný dojezd, tedy tam, kde to s papírovým dojezdem hodně pod 200 km ucyklujete za 150 tisíc km.
Odpovědět0  0
tomasjerry (229) | 12.2.20249:38
Naschval som si dal cas a riadne som sa obzeral, ze ako to vlastne u nas je. A nepodarilo sa mi zistit, ci skutocne sa veterany naozaj rataju do priemerneho veku. Avsak sa mi podarilo narazit na clanok sice uz starsi ­(2023­), ale presne odrazajuci pomery na cestach. Citujem
"Na ďalších dvoch priečkach sú autá do päť a do pätnásť rokov. Obe tvoria niečo viac ako pätinu všetkých dovozov. Slováci si však zo zahraničia doviezli aj vozidlá staršie ako 15 rokov. Spolu ich bolo približne 9,6­-tisíca, čo predstavuje asi 16 % podiel.­" 16% je dost.
Odkaz na clanok: https:­/­/www.startitup.sk­/ak­-vlastnis­-auto­-starsie­-ako­-20­-rokov­-cakaju­-ta­-vyhody­-ziskas­-aj­-specialny­-preukaz­/. Neuverite, ale hromadu aut som videl okolo roku 2000 ­- 2010 ja viem, ze to niesu super stare plecky ale bolo kazde 5 auto, co som na ceste BA ­- MA videl a ze sme v piatok po BA nabehali min 150 km len mesto, tak je to podla mna aspon troska vypovedajuce. Hromada 1 Fabii, dost som sa zarazil ake caste je na SVK stretnut 206 a 306 ­(vyrabal sa 1993 až 2002­), a samozrejme stara dobra klasika felicia, naratal som ich asi 20. Aj Punto to super stare je dost caste. Na moje prekvapenie tie hnusne thalie 1 generacie su strasne caste ­(2001 ­- 2008­). Ak by vsetky co som videl boli len z roku 2008 su to stale 16 rocne auta. Takze neako mam dojem, zebi ta statistika sedela. Rozpraval som sa s chalaniskom z nasej dediny co mal E­-UP. Mu vravim, ze preco ho uz nemas. Mi povedal ze uz 3­-ti motor sa mu hanat nechce, ze to dal prec. Takze ano baterky OK, ale motor kaput. Otazka potom znie nakolko chalanisko mal najazdenych 180 000 km na to ze musel menit uz 2 motory je to neake divne. Uprimne som na zivotnost motora aj zabudol.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 12.2.202410:34
"Neuverite, ale hromadu aut som videl okolo roku 2000 ​­- 2010­"

Tak vzhledem k tomu, že průměr je 16 let, tedy 2008 ­(ještě před pár týdny 2007­), tak toto jsou auta, která bych na těch cestách čekal. Proč bych tomu neměl věřit? Jde ale o to, že na cestách nezůstávají 30 let. To prostě není ­(až na výjimky­) pravda. Jako ano, předevčírem jsem viděl Renault 19 nebo Audi 80, ale to už dávno není standardní auto na cestě. Už i první Megane na silnicích téměř neexistuje ­(a ano, také jsem jeden předevčírem viděl­). Ukazují to statistiky ­(ty hovoří o 21 letech, kdy jde auto do šrotu­), ukazují to i samotná data z registru vozidel. Sám si je můžete stáhnout a podívat se, z jakých let jsou auta registrována, a kde Vám ten průměr vzniká. Dám Vám to s obrázky, abyste si připomněl, co je 30 let staré auto ­(1993­-1994­). Jak se na ně podíváte, bude Vám naprosto jasné, že 30 let není standardní životnost auta, protože to jsou auta, která na silnicích běžně nevidíte už roky. To neznamená, že je neuvidíte vůbec, ale jde o auta, která už téměř 10 let nejsou běžným zjevem.

https:­/­/upload.wikimedia.org­/wikipedia­/commons­/thumb­/b­/b4­/Audi80­-1992.JPG­/1200px­-Audi80­-1992.JPG
https:­/­/upload.wikimedia.org­/wikipedia­/commons­/thumb­/c­/cc­/Bmw_e36_325i_1993.jpg­/1024px­-Bmw_e36_325i_1993.jpg
https:­/­/upload.wikimedia.org­/wikipedia­/commons­/5­/58­/1993_Citroen_ZX_Advantage_%2812881450764%29.jpg
https:­/­/upload.wikimedia.org­/wikipedia­/commons­/e­/e5­/1993_Citroen_Xantia_LX_2.0_Front.jpg
https:­/­/upload.wikimedia.org­/wikipedia­/commons­/8­/80­/Daewoo_Heaven_1.5_GLS_1994_%2814007356263%29.jpg
https:­/­/upload.wikimedia.org­/wikipedia­/commons­/thumb­/5­/54­/1994_Fiat_Tipo_S_IE_1.4_Front.jpg­/2560px­-1994_Fiat_Tipo_S_IE_1.4_Front.jpg
https:­/­/upload.wikimedia.org­/wikipedia­/commons­/thumb­/6­/60­/1994_Fiat_Punto_75_ELX_1.2.jpg­/1280px­-1994_Fiat_Punto_75_ELX_1.2.jpg
https:­/­/upload.wikimedia.org­/wikipedia­/commons­/thumb­/b­/bd­/1994_Ford_Mondeo_LX_1.8_Front.jpg­/2560px­-1994_Ford_Mondeo_LX_1.8_Front.jpg
https:­/­/upload.wikimedia.org­/wikipedia­/commons­/9­/97­/1994_Ford_Escort_1.6_Sapphire_%2815749709072%29.jpg
https:­/­/upload.wikimedia.org­/wikipedia­/commons­/a­/a9­/1994_Honda_Civic_%28EG%29_GLi_sedan_%282015­-08­-07%29_01.jpg
https:­/­/upload.wikimedia.org­/wikipedia­/commons­/d­/db­/1994­-1997_Hyundai_Excel_%28X3%29_LX_sedan_%282010­-07­-13%29_01.jpg
https:­/­/upload.wikimedia.org­/wikipedia­/commons­/7­/74­/Kia_Sephia_front_20071205.jpg
https:­/­/upload.wikimedia.org­/wikipedia­/commons­/thumb­/d­/d1­/1991­-1994_Mazda_323_%28BG_Series_2%29_Astina_5­-door_hatchback_01.jpg­/1280px­-1991­-1994_Mazda_323_%28BG_Series_2%29_Astina_5­-door_hatchback_01.jpg
https:­/­/upload.wikimedia.org­/wikipedia­/commons­/5­/53­/Mazda_626_1.8_GLX_1994_%2816140904732%29.jpg
https:­/­/upload.wikimedia.org­/wikipedia­/commons­/thumb­/d­/d5­/Mercedes_W124_front_20080228.jpg­/1200px­-Mercedes_W124_front_20080228.jpg
https:­/­/upload.wikimedia.org­/wikipedia­/commons­/b­/b9­/1994_Nissan_Primera_1.6_Circuit_%2813169228443%29.jpg
https:­/­/upload.wikimedia.org­/wikipedia­/commons­/0­/0d­/1994_Nissan_Sunny_1.6_SLX_%2812881850845%29.jpg
https:­/­/upload.wikimedia.org­/wikipedia­/commons­/thumb­/8­/8b­/1994_Opel_Astra_1.4i_Sportive%2C_front_left_%28Portugal%29.jp­g­/2560px­-1994_Opel_Astra_1.4i_Sportive%2C_front_left_%28Portugal%29.jp­g
https:­/­/upload.wikimedia.org­/wikipedia­/commons­/b­/b7­/1994_Opel_Vectra_hatchback_1.6i_%2851238557630%29_%282%29.jpg­
https:­/­/upload.wikimedia.org­/wikipedia­/commons­/8­/8b­/1994_Peugeot_405_1.9_GLXD.jpg
https:­/­/upload.wikimedia.org­/wikipedia­/commons­/1­/1e­/1994_Peugeot_306_1.9_XND_%2827596490134%29.jpg
https:­/­/upload.wikimedia.org­/wikipedia­/commons­/4­/45­/1994_Renault_19_Biarritz_%28Helsinki%2C_Finland%29.jpg
https­:­/­/upload.wikimedia.org­/wikipedia­/commons­/4­/41­/Renault_Savanna_2.0%2C_red.JPG
https:­/­/upload.wikimedia.org­/wikipedia­/commons­/thumb­/7­/7f­/Renault_Laguna_I_2.2dT.jpg­/1200px­-Renault_Laguna_I_2.2dT.jpg
https:­/­/upload.wikimedia.org­/wikipedia­/commons­/thumb­/4­/41­/Seat_Cordoba_1994.jpg­/1200px­-Seat_Cordoba_1994.jpg
https:­/­/upload.wikimedia.org­/wikipedia­/commons­/8­/87­/SEAT_Toledo_1.6i_GL_1993.jpg
https:­/­/upload.wikimedia.org­/wikipedia­/commons­/0­/0c­/Skoda_favorit_lxi.jpg
https:­/­/upload.wikimedia.org­/wikipedia­/commons­/b­/b1­/Volkswagen_Passat_Variant_GL_1994_%2811198463005%29.jpg
http­s:­/­/upload.wikimedia.org­/wikipedia­/commons­/1­/12­/VW_Golf_III_Variant_GL.JPG

Jen tak pro info, třeba ten Nissan Primera P10. To je 30 let staré auto. Já dával šrotovat Primeru P11 ­(tzn. jeho nástupce­) už 10 let zpátky, což je už docela extrém ­(a dnes na silnicích nevidím už ani P12­). Naopak moje nynější auto už má 16 let a je svým stavem v podstatě nové ­(zase opačný extrém­). Je to variabilní, zajímat Vás má všeobecný stav vozového parku, ne extrémy. Jestli jste napočítal 20 Felicií, kolik jste napočítal třeba dvojkových Fabií? Nebylo jich 100­-150?

Když si vzpomenu, co jsme v rodině dávali šrotovat za auta a kdy, tak to máme Favorit 1992 ­(dnes 32leté auto­) asi 13 let zpět, Primera P11 1997 ­(27 let­) asi 10 let zpět, Peugeot 106 1997 ­(27 let­) 3 roky zpátky, Škoda Octavia 1996 ­(28 let­) asi tak 8 let zpět. Teď je otázkou, co s dvojkovým Focusem po FL, který už také nevypadá nejlépe a moc let už nepožije. Vždyť už trochu mizí i dvojkové Focusy předFL, stále zřídkavějším jevem je jedničkový Focus poFL i jedničkové Focusy předFL už moc nelze vidět, poslední Escort poFL je už naprostou raritou, a abychom se dostali na 30 let starého Forda, tak musíme dokonce na Escorta před posledním faceliftem ­(viz fotka výše­). Podívejte se na ty fotky. Tohle jsou auta, která už dávno na silnicích běžně nevidíte.

A kdybych Vám tu dal podobný seznam 25letých aut, tak v podstatě uvidíte totéž ­(namátkou první Audi A4, BMW 3 E46 předFL, Citroen Xsara, Fiat Bravo­/Brava­/Marea, Ford Mondeo Mk1, Ford Focus 1 předFL, Honda Civic 6G, Mazda 626, Nissan Primera P11, Opel Corsa B, Opel Vectra B, Opel Omega B, Peugeot 406 předFL, Renault Megane 1, VW Golf 4, VW Bora, VW Passat B5­). To nejsou běžná auta na cestách, ale poslední kusy. To už v podstatě ani do bazarů nejde ­(pro zajímavost, na českém trhu je v bazarech 91 aut z roku 1999 z celkem 75.600 aut nabízených k prodeji­).

"Hromada 1 Fabii­"

Tak se někdy zajděte na vrakoviště a schválně, zda tam budou převládat Favority a první Felicie nebo první Fabie. Vrakovišti, kolem kterého občas jezdím, dominují první Fabie ­(častá je třeba i ta 206­). Nějaká ta Felicie se tam občas najde, ale Fabie hrají prim.

" Takze neako mam dojem, zebi ta statistika sedela.­"

Protože se zdá, že nechápete, co ta statistika říká. Ta říká, že dnes do šrotu míří ve velkém auta z let 1997­-2003. To, že je průměr ­"jen­" 21 let a ne cca 23 let, zase natahují nová auta po bouračkách, která ten průměr tahají dolů. Výše jste viděl stav vozového parku z registru, opravdu nevím, jaká průkaznější data byste ještě chtěl. A tam je jasně vidět, kdy dochází k úbytku vozů a kdy to už stagnuje a co to natahuje dál.
Odpovědět0  0
tomasjerry (229) | 12.2.202410:53
Neako sme sa nepochopili. Ja som tam hodil statistiku , ktora hovori, ze priemer je na SVK 14 a nieco rokov . Tam vidim iny problem, luida si nebudu kupovat 10 ­- 15 rocne alektroauta, lebo nevzdudzuju doveru. To ze SW na aute tvrdi, ze bateria ma 88% povodnej kapacity, nehovori nic o dojazde, lebo ako poznam cloveka, ktory vzdivote nemal elektro auto pojde vyzadit baterku na 0 a potom sa bude cudovat, ze uz pri 15 % to zdochne a bateria v tahu. Poznam takcyh ludi, ktory maju bateriu v mobile na 80% a stazuju sa, ze pri 14 % sa mu telefon vypol. Skoncime ako na kube, budeme udrziavat stare kible za kazdu cenu. Tohoto sa ja bojim, lebo viem, ze 35 000 eur na nove auto nikdy nebudem mat. Takze budem udrziavat a potom ak sa mo to nepodari dufam, ze uz budem v dochodku ­/ v hrobe a nove auto mi nebude treba.
PS.: tie Punta su castym zjavom v MA, az som sa tomu divil.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 12.2.202412:12
"luida si nebudu kupovat 10 ​­- 15 rocne alektroauta, lebo nevzdudzuju doveru­"

Ale to si přece nebudou ve velkém kupovat ani ICE. 15 let staré auto, to je roku 2008­-2009. Na českém trhu je nabízeno 75.600 ojetých aut, 15 let a starší je cca 6.800 z nich, tzn. 9 %. 10 let, to už by bylo podstatně významnější.

Starší 10­-15letá elektroauta by nevzbuzovala důvěru ani u mě, ale bavíme­-li se tu spíše o autech teprve budoucích, které v základu budou mít 400+km reálný dojezd s moderními NMC­/LFP baterkami, jež v podstatě nemáte jak ucyklovat. S větším bufferem než v minulosti, pokročilejším managementem, zkušenostmi, ta důvěra poroste. 10letý Leaf se sotva 200km dojezdem jako nový bych si ale dnes určitě nekoupil. To je technologický pravěk.

"Poznam takcyh ludi, ktory maju bateriu v mobile na 80% a stazuju sa, ze pri 14 % sa mu telefon vypol. ­"

A víte o tom, že v telefonech a autech se používají jiné baterky? A jinak nastavené?

"ktory vzdivote nemal elektro auto pojde vyzadit baterku na 0 a potom sa bude cudovat­"

No vzhledem k tomu, že u odpůrců je nejčastějším argument to, že se to nesmí moc nabít a ani moc vybít, což dále snižuje reálný dojezd, tak této vlastnosti si bude nemálo lidí dost dobře vědomo, když je to jejich hlavní argument proti EV. Větší problém budou skuteční laici, kteří se o to nezajímají.

"Tohoto sa ja bojim, lebo viem, ze 35 000 eur na nove auto nikdy nebudem mat.­"

Tak jednak cena nových aut stále padá, jednak padá cena baterií a jednak roste životnost baterií. Jestli Vám LFP vydrží 4000 cyklů ­(při 400km dojezdu životnost na 1,5 mil. km­), tak proč byste to proboha kdy za životnost auta měnil? Kdyby to nestárlo i věkem a nejen cykly ­(což ale stárne­), tak by Vám vydržela celý lidský život. Jestli NMC dá 1000 cyklů ­(a to je spíše pesimistický odhad, protože baterky se bufferují a už 5% buffer navyšuje životnost o čtvrtinu­), tak s větším 500km dojezdem se tu bavíme o 450 tisících km.

"tie Punta su castym zjavom v MA, az som sa tomu divil.­"

To je sice hezké, ale kolik jich je oproti tomu, kolik jich jezdilo? Podívejte se na ten obrázek. Nová auta máte v ČR na silnicích v počtu cca 220 tisíc na rok výroby. Když se podíváte na auta ze začátku 90. let, je jich cca 25 tisíc na rok. To znamená, že jich po silnici jezdí tak 11­-12 % toho, co jezdilo, když byla nová. Takže jestli jste viděl třeba 5 Felicií, tak přes 15 lety byste jich za stejnou dobu viděl tak 45. A o to jde. Auta, kterých jezdí osmina­-desetina původního množství, nejsou běžným jevem. A to ještě většina těchto starých aut už někde chátrají, nejezdí a jen ještě visí v registru.

Díval jsem se teď z okna a z 40 aut, na které přímo vidím, je tu nejstarší Felicie poFL ­(98­-00­), Golf 4 ­(98­-03­) a Xsara předFL ­(97­-00­). Nic z první poloviny 90. let a pouze 3 auta ze 40 jsou patrně z úplného konce 90. let. Předpokládám, že na vesnici by jich ale bylo více.
Odpovědět0  0
tomasjerry (229) | 12.2.202412:41
Tu si dovolim nesuhlasit. Mam z dobre oberenych zdrojov vo VW, ze cena elektomobilu neklesne pod 30 000. Proste sa im to neoplati. Prave vo vyssej cene, ktora sa premietne do zostatkovej ceny vozidla predpokladam, ze si nebudem moct dovolit kupit auto, ktore bude mat nizky najazd a zaroven dobru bateriu. Vela slovakov na to bude podobne. Nakolko kupis sepletu za 1000 aby mala STK EK an 2 roky a supnes do srotu. To auto castokrat je motocricky super, ale kasna je problem ­(presne ako ste napisali stare eskorty, felicie favority hnily ako svina­). Ale elektomobil za 5000 nekupis v doborm stave. Co sa snazim povedat je, ze sa meni spravanie spotrebitela. Kupil si drahe auto pretechnizovane a vyhovuje mu to. Takze si ho necha dlhsie, pripadne ho predava z nizsou stratou. Preto vravym, ze pri dnesnych cenach si nebudeme moct dovolit z priemerneho platu nic lepsie ako 15 plecku. Alebo aby to nedopadlo ako tu:
https:­/­/www.autoforum.cz­/zajimavosti­/marna­-snaha­-levne­-spravit­-osmiletou­-teslu­-se­-156­-tisici­-km­-ukazuje­-ekologicnost­-elektro­-aut­/
Chapem, ze sa to nemoze aplykovat vsade, chapem, ze technologie idu dopredu, ale nemozem sa zbavit dojmu, ze to je naschval, aby clovek kupil nove auto a aby ekonomika nestala. Ja sa bojim toho, ze auto sa stane luxusom ako za cias komunizmu, ale dopravu nemame ako za cias komunizmu, to je ten problem.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 12.2.202413:10
"Mam z dobre oberenych zdrojov vo VW, ze cena elektomobilu neklesne pod 30 000.­"

Volkswagen má představit ID.2 za 25 tisíc EUR. Zda se mu povede dosáhnout takovou cenu nebo ne, to je otázka ­(osobně si myslím, že bude o něco dráž­). Každopádně, Dacia Spring je za 21.500 EUR ­(skladovky dokonce pod 16 tisíc EUR­), nicméně to je takový hodně omezený elektromobil ­(jde ještě o 45k verze­). Citroen e­-C3 ­(44kWh­) spouští předobjednávky za 23.300 EUR. Fiat 500e začíná na 29.000 EUR, ale to máme opět velmi malá auta. MG4 Electric, což je už docela solidní SUV, je od 31.200 EUR. Pokud je Tesla Model 3 už dneska za 36.500 EUR, za kolik bude menší Tesla Model 2 s novým způsobem výroby?

Mi tu nevykládejte, jak nebudou elektromobily pod 30 tisíc, když jsou už dnes k sehnání, i když většinou jde jen o malé ­(a nepříliš praktické­) vozy. Ty ceny se viditelně posouvají směrem dolů.

"Alebo aby to nedopadlo ako tu:­"

Ano, vybereme si pokažené auto zralé na reklamaci a na něm budeme dokazovat stav pro celý vozový park. Většina těchto Tesel mění baterku po cca 400­-450 tisících km. A to nesmíme zapomenout, že tyto Tesly mají co do životnosti jednu z těch horších směsí ­(ostatní ji nepoužívají­).



Odpovědět0  0
tomasjerry (229) | 12.2.202413:22
Dakujem, ze ste mi sem dali nakupne tasky, ale ja potrebujem auto pre rodinu = zena a 3 deti. Prosim kam nacpem deti, ked Dacija je oficos 4 miestne?? Jadili ste s tym?? Ja ano a mal som moznost spravit skoro 100 KM a dialnica, ktoru pouzivam 3 x do tyzdna je tragedia. Akceleracia je tragedia, ovladatelnost je tragedia ­(staci ist rychlejsie do zakruty a uz mate smyk, to bude tym, ze ma supe ruzke gumy­). Ostatne auta nespadaju do kategorie roddine auto.ID2 for all je koncept a zatial, co mam insider info konceptom ostane. Jednoducho je maly a drahy. Preto teraz zavelil VW v nemecku, ze elektromobilita nogo zaz sucasnych pomienok a stavu veci. Chce to cas. Urcite mame moznost najst lacnejsi a ekologyckejsi sposob ale terajsie moznosti a technologie pri terajsich polityckych tlakoch su neschodne. Urite pracuju, aby to bolo lepsie, ale uprimne, budete predavat produkt, na ktorom tratite ?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 12.2.202414:28
A Volkswagen je snad jediná automobilka na světě? Nebo proč jím pořád argumentujete? MG4 máte za 31,2 tisíc EUR a jako rodinné auto se to už víceméně dá použít ­(v podstatě obdoba krátkého Focuse­), MG5 je už o něco dražší. Otázkou je také ta připravovaná Tesla, jestli z toho bude nějaký kompaktní crossover, tak to také nemusí být nepoužitelné auto. Každopádně se 3 dětmi to už bude chtít něco většího a tam se pod tu cenu bude lézt hůře.
Odpovědět0  0
kazaxx (284) | 12.2.202412:46
Celkově elektroauta jsou blbost. Dojezd se vyřeší za par let, bezpečnost se vyřeší za pár let, ale recyklace bude trvat desetiletí. Fosil kromě interiéru zreckylujete celý. Zbyde jen interiér a ten projde žehem, až z něj zbyde jen malinký kamínek do podloží dálnice či jiných silnic a cest. Baterie se ale takhle recyklovat nedají, budiž důkazem ty stohy nezpracovatelého elektroodpadu v Číně a Africe. Žehem to vzít nejde a rozebrat pro opětovné použítí ­(jako některé plasty­) to prostě zatím nejde a nikdo ani zatím neví jak to řešit. Takže budeme dál na planetě hromadit nerecyklovatelný elektrodopad.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 12.2.202412:51
"Baterie se ale takhle recyklovat nedají­"

Je zajímavé, že po celém světě ­(včetně Evropy­) vesele běží několik desítek recyklačních center ­(a spousta se dostavuje nebo běží v pilotním provozu­), přičemž některé i pro zpracovávání černé hmoty. Pokud se to nedá recyklovat, jak je možné, že např. Apple ve svých bateriích používá recyklované materiály? Jak může používat něco, co dle Vás neexistuje?
Odpovědět0  0
kazaxx (284) | 12.2.202413:13
Ale notak, budete tady vkládat marketingová tvrzení? Podívejte se na skutečné řešení recyklace baterií. Internet je toho plný. Pak zjistíte, že se baterie se recyklují POUZE v Číně a POUZE v Africe. A v pojmu ­"recyklace­" se skrývá jen odstrojení kovových dílů vhodných k recyklaci a zbytek se hodí do jámy, dokud se nenajde řešení. V evropě budou montážní linky jejichž recyklace bude ve stylu, vyndání článků a zaslání jich do Afrik a vložení nových článků z Číny. Tomu vy říkáte recyklace? fakt máte tak prosté myšlení?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 12.2.202414:21
"Ale notak, budete tady vkládat marketingová tvrzení?­"

Takže ty firmy si jen tak vymýšlí, že používají recyklované materiály?

"Pak zjistíte, že se baterie se recyklují POUZE v Číně a POUZE v Africe.­"

https:­/­/www.isi.fraunhofer.de­/en­/blog­/themen­/batterie­-update­/recycling­-lithium­-ionen­-batterien­-europa­-kapazitaeten­-bedarf­-akteure­-markt­-analyse.html

Já tam na té mapě vidím docela dost zelených teček, nicméně ty dělají především to, co popisujete, jen tu první fázi a černá hmota je produktem. BASF by měl v Evropě zahájit stavbu továrny na zpracovávání černé hmoty. A není zdaleka jediný, v podstatě spousta těch firem, které mají továrny na 1. fázi, se pouští do staven továren pro 2. fázi ­(někdy je už dokončují­). V Evropě Duesenfeld s ReElementem už takovou továrnu provozují, dále Renault, Solvay s Veolií ­(zatím jen demonstrační provoz­), Fortum pak zpracovává černou hmotu ve Finsku od léta 2023 ­(tedy 2. fázi­), viz odkaz níže, černou hmotu bude od letoška zpracovávat také Hydrovolt.

https:­/­/www.bestmag.co.uk­/europes­-largest­-hydrometallurgical­-recycling­-plant­-opened­-it­-can­-recover­-95­-of­-the­-valuable­-metals­-in­-the­-batterys­-black­-mass­/

Nebo jak chcete vysvětlit, že tyto recyklované materiály nabízí na stránkách, když je podle Vás nemohou vyrábět? Kde se tedy berou? Zpracovávání černé hmoty dělá např. i Electra v Ontariu, Aqua Metals v Nevadě, ElectraMet, Redwood Materials,...
Odpovědět0  0
kazaxx (284) | 8.2.202412:09
Ty hořící nafťáky zažehli protože cigáro v kabině nebo nějaká hořlavá ­(a málo tepelně odolná­) fičurina v prostoru motoru. O nafťáku co se vznítil na vysokou teplotu v kombinaci phm či elektroinstalace vs phm jsem ještě ani neslyšel. Navíc fosil na naftu který blafne je právě ten požár, co se dá dobře uhasit i minimaxem, pokud už to nelíže interiér ­(čistá praxe od kamioňáků co hasí osobáky­). Nafťák je nejbezpečnější auto co se týče požárů i nejúspornější co se týče výkon­/spotřeba. Vykoupený vyšší cenou a dražším servisem. A v zimě topí skvěle, za minimální nárůst spotřeby. A defacto i nejšetrnější k přírodě, kdo viděl následky vylité nafty a benzínu na zatravněném prostoru to potvrdí. Já to říkám pořád ­(bez rozdílu jestli nafta nebo benzín­), nejvyšší a nejzelenější je tráva v příkopu. Nejdéle žijící ovocné stromy jsou u silnic ­(a to se o ně dost často nikdo nestará­). Rostliny rádi oxid uhličitý ale ten je bojovníky za ekologii často spojován s oxidem siřičitým, který třeba tady na Ostravsku decimoval krajinu. Každopádně důvod proč bych já nechtěl elektrický autíčko, je dojezd. Ti kteří tu začnou zas oponovat 300 a 400 km a podobné kokotiny, tak fosil má na jednu nádrž dojet 900 nebo 1500 Km a jaká je realita? Všichni víme, že ten dojezd je měřený na rovince v bezvětří. A zrovna kopcovitý terén dá autům na dojezd hodně zabrat a že u mě je hodně kopcovitý a strmý terén.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 8.2.202412:48
"Navíc fosil na naftu který blafne je právě ten požár, co se dá dobře uhasit i minimaxem­"

To je případ od případu. Není to tak dávno, co u nás stála na parkovišti Octavie, která od motorového prostoru shořela na kov a lidé to s hasičáky neuhasili.

https:­/­/eu.zonerama.com­/MilanSurkala­/Photo­/7256319­/412692747 ­(a takové překvapení nad ránem taky není zrovna příjemné, když člověk ví, že pár metrů od tohoto stojí jeho auto.

"tak fosil má na jednu nádrž dojet 900 nebo 1500 Km­"

No... takové výjimky se najdou, ne že ne ­(ale 1500? 1200, to ale, ale 1500, to už je fakt extrém, kombinace nejúsporněji jezdícího řidiče v nejúspornějším autě na nejúspornější trase­). Většina lidí ale ani v úsporných autech výrazně přes 900 km nejde. Dívám se např. na statistiky naftové Octavie a nejúsporněji jezdící lidé tankují max. tak někde mezi 900­-1050 km. Když se dívám na průměrné řidiče, tak tankují tak po 650­-850 km.
Odpovědět0  0
eMKejx (108) | 7.2.202414:44
nerozumiem co presne nove ci prevratne vymysleli, hasici sa uz dnes ucia bezne o haseni akumulatorov specialne v ev a cast z nich, novych ma v obale latku ktora neutralizuje reakciu pre vznik poziaru ci explozie, obycajna chemicka reakcia ktora pomoze tomu aby nevznikol poziar, ale urcite mozu nastat situacie kedy dojde k takemu poskodeniu ze k tejto reakcii nedojde, nemoze dojst a jednoducho horiet bateria zacne, preto sa to ty hasici ucia ako hasit ev. ale teda vobec im nezavidim.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 7.2.202417:41
Jde o to, že tady se to řeší nikoli na úrovni nějaké látky v obalu, která pomáhá hasit vznikající požár v článku ­(tedy řeší vznikající problém­), ale o látku přímo v článku, která nehoří ­(tedy předchází vzniku problému, protože nahrazuje tu problematickou část, která je onou součástí příčin požárů­).
Odpovědět0  0
tomasjerry (229) | 8.2.20249:00
Tu bude hlavne velmi vesele az nas chraneny druh ­(alias marginalizovana komunita­) zisti, kolko vela medi je v tom kabli ktorym sa to pripaja na nabijacku hlavne tie vysokonapetove ktore davaju pomaly 150 kW. Staci stipacky a uz mas 2 ­- 3 metre medi v ruke. Viem, ze tam nehrozi poziar ale nevieme ako to ma osetreny taky cinan. Mozno privary stipacky ku kablu a zacne to horiet.
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.